Livsviktige fettsyrer
Omega-3 er en fellesbetegnelse på langkjedete, umettete fettsyrer som finnes naturlig i fisk. Disse essensielle fettsyrene er ikke kroppen i stand til å produsere selv, og de må tilføres gjennom kosthold for at en skal kunne opprettholde god helse, normal vekst og utvikling. Som et resultat av endrede matvaner er mengden av disse fettsyrene ofte faretruende lav, mens mengden av skadelig mettet fett er for høy. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke og Nasjonalforeningen for folkehelsen anbefaler at du tar omega-3.
Endelig en Omega-3 med god smak!
Nå har Vitamed as lansert nyheten Omega-3 familie. Dette er en gelatinkapsel fylt med Omega-3 olje i fra fet fisk som er naturlig rik på fettsyrene DHA og EPA. Vi har satset på en myk gelatin kapsel som er lett å tygge og har en god tutti frutti smak slik at den er egnet for både barn og voksne.
Smartere barn
60 prosent av hjernen vår består av fett og forskerne antar at minst 30 prosent av dette fettet er Omega 3 fettsyrer. Disse Omega 3 fettsyrene er nødvendige for å utvikle cellene i kroppen vår. Dette er spesielt viktig for barn som vokser og skal mestre små og store oppgaver både på skolen og hjemme. Barn som vokser og skal lære mye, har behov for jevn og god tilførsel av Omega 3. Da blir de i stand til å holde konsentrasjonen på topp gjennom hele skoledagen, ta til seg lærdom og bli kloke.
Gunstig til barn med adferdsproblemer
Jevnlig bruk av Omega-3 kan redusere mange av plagene til barn og unge med symptomer på ADHD, hyperaktivitet, skrive- og lesevansker, samt å bedre motoriske evner. Dette er konklusjonen i en artikkel fra det medisinske fagtidsskriftet Progress in Neuro-Psychofarmacology & Biological Psychiatry. Flere studier konkluderer med at Omega-3 har positive effekter på barn med ADHD. Resultatene viste også en signifikant forebedring av barnas konsentrasjon og oppførsel. Faktisk viser studien at Omega-3 hadde like stor effekt som legemiddelet Ritalin.
Bedring av lese-og skriveferdigheter
En studie ved Oxford University viser at hele 40% av barn opplevde en sterk bedring av lese- og skriveferdigheter ved å ta Omega-3. Selve studien ble gjennomført med barn som hadde problemer med koordinasjon, en tilstand som benevnes som dyspraxia. Etter studien hadde pågått i kun 3 måneder hadde halvparten av barna som hadde inntatt Omega-3 opplevd så stor forbedring at de ikke lenger kvalifiserte for en slik diagnose.
Hjertegodt
Omega-3 er godt for hjertet! Dette er bevist og bekreftet i utallige studier: En amerikansk studie publisert i det velrenommerte fagtidsskriftet JAMA fokuserer på omega-3s virkning på kvinner, som reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Hele 84 688 deltok i denne studien. En annen amerikansk studie, publisert i fagtidsskriftet New England Journal of Medicine, fokuserer på omega-3s virkning på menn. Den viser at omega-3-fettsyrer fører til lavere risiko for plutselig død blant menn som tidligere ikke har hatt hjertesykdom. En italiensk studie publisert i fagtidsskriftet Circulation fokuserer på personer som allerede har hatt hjerteinfarkt. Den viser at når man gir omega-3 som kosttilskudd, reduseres risikoen for å få rytmefeil i hjertet hos de som har hatt hjerteinfarkt. Over 11 000 hjertepasienter deltok i denne studien.
